QR-code

Persbericht

Bijbelse profetie actueel

Waar het visioen ontbreekt, verwildert het volk

Het gedachtengoed van Geert Wilders, gebaseerd op angst voor het onbekende, verwildert het volk (Spreuken 29,18). Niet het visioen van een rechtvaardige wereld zet in de opiniepeilingen de toon, maar eigenbelang. Muren worden opgetrokken, mensen steeds verder van elkaar vervreemd. Desondanks kunnen we er nog altijd voor kiezen om het onbekende te omarmen en van deze ogenschijnlijke ‘eindtijd’ een nieuw begin te maken. Dat betoogt ‘boodschapper’ Paul van Hooff in zijn onlangs als E-book verschenen manuscript ‘Gek op grenzen. Tussen mystiek en manie’, een samenvatting en duiding van zijn eerder verschenen E-boek ‘De Ornitholoog. Opstanding van een paradijsvogel’.

‘De Ornitholoog. Opstanding van een paradijsvogel’ levert niet alleen tal van nieuwe inzichten op, maar verdiept die ook. Het is een opstandingverhaal in een eigentijds jasje dat lezers uitnodigt om liefdevoller met elkaar om te gaan. De vogel symboliseert daarin de vrijheid die iedere mens gegeven is om te kiezen voor leven of dood. Het verhaal is confronterend, zeker voor diegenen die ernstig in hun levensstijl zijn verwilderd. Maar het ontziet ook mensen die zich inzetten voor een liefdevolle wereld. Wie gelooft in een Nieuwe Wereld overstijgt de angst om uit de boot te vallen.

‘In het boek wordt afgerekend met de stelling dat mensen nog niet zouden beseffen dat zij ´God´ hebben gedood (De vrolijke wetenschap, Friedrich Nietzsche). In plaats daarvan betoogt  de schrijver dat ‘God’ niet kan worden gedood. ‘God’ is gerechtigheid en trekt uiteindelijk aan het langste eind. Ook zal het besef doordringen dat Jezus Christus niet fysiek werd gekruisigd. Hij voelde zich gekruisigd. Het mengsel van edik (= zure wijn) en gal staat voor het brandend maagzuur dat Hij kreeg van stress, een gevolg van alle onbegrip, ook van zijn volgelingen. De doornenkroon symboliseert zijn hersenpijniging om uit een duivels dilemma te komen: hoe hou ik mezelf staande in een wereld die in de war is. Het beeld van een fysieke kruisiging, ontleend aan de realiteit en verteltraditie van die dagen, is ten onrechte letterlijk genomen. Jezus Christus is daarmee afschrikwekkend en voor veel mensen onnavolgbaar gemaakt.

Deze en meer inzichten heeft de schrijver niet ‘bedacht’ maar zelf ervaren. Op 33-jarige leeftijd raakte hij na een arbeidsconflict met de christelijke ontwikkelingsorganisatie ICCO in een diepe emotionele crisis. ‘Van God en alle mensen verlaten’ kreeg hij een verschijning en een aantal intense gewaarwordingen, die hem ervan overtuigden dat hij ‘in Christus’ was. Vanwege de enorme impact voelde hij zich eerst overrompeld door dat inzicht en vervolgens, vanwege de ondeelbaarheid daarvan, depressief. Uiteindelijk berustte de schrijver in zijn mystieke weten. Pas veel later kwam hij tot de ontdekking dat de filosoof Friedrich Nietzsche een vergelijkbare ervaring eerder in zijn 'Vrolijke Wetenschap' optekende: 'gek' gemaakt door een engel die je vertelt dat alles zich oneindig herhaalt, kun je later in datzelfde besef 'vrolijk' berusten. In die berusting liet de schrijver zijn verhaal twintig jaar in een bureaula liggen. Tot zoveel puzzelstukjes op hun plaats vielen dat er geen ontkomen meer aan was. Na in 1992 al te zijn geconfronteerd met het feit dat doopnamen van zijn vader (Josephus) en moeder (Maria) overeenkomen met die van Jezus' vader en moeder, kwamen daar in 2012 onder meer de inzichten bij dat de naam van zijn vrouw Christa 'Volger van Christus' betekent, het merk van zijn auto (Kia) spirituele wedergeboorte en dat zijn woonplaats Wijk bij Duurstede verwijst naar de duurzame, lichtende stad uit de Openbaring van Johannes.

Pas later kreeg de schrijver van het zogenaamde esoterisch christendom de bevestiging dat deze gewaarwordingen niet ‘zomaar’ uit de lucht komen vallen. Volgens auteur en pastor Hans Stolp, pleitbezorger van deze vroegchristelijke traditie en zelf ervaringsdeskundige, duiden dit soort verschijningen op een nieuwe doorbraak vanuit de geestelijke wereld. Ze bewijzen dat Christus geen leerstellige idee is, maar leeft. Hij is bezig met mensen, hier en nu, vooral als ze in nood zijn. De aangekondigde 'wederkomst van Christus' lijkt op deze verschijningen betrekking te hebben. Ze lijken voorboden van een nieuwe tijd.

In 'De Ornitholoog. Opstanding van een paradijsvogel' beschrijft Paul van Hooff zijn eigen leven. Een verhaal van vallen en opstaan, waarin hij verschillende mensen ontmoet. Van Friedrich Nietzsche tot Meester Eckhart, van Geert Wilders tot Franciscus van Assisi. Laatstgenoemde, vanwege zijn opgewekte karakter ook wel 'Vrolijke Frans' genoemd, was volgens de schrijver manisch-depressief. De zogenaamde 'Vogelpreek' houdt verband met gewaarwordingen waarin vogels zich manifesteerden, zoals ook de schrijver overkwam.

Einde bericht


Het E-boek 'De Ornitholoog. Opstanding van een paradijsvogel' (2012) en het recentelijk verschenen manuscript ‘Gek op grenzen. Tussen mystiek en manie’ kunnen gratis worden gedownload op www.ornitholoog.nl (zie onderaan deze pagina).


www.ornitholoog.nl
Paul van Hooff (LinkedIn: LinkedInPVH)